Open the menu MENU

Tips: veilig zonnen doe je zo!

Zeg je zomer, dan hoort daar naast bikini’s ook een zomerse tanbij! Deze summer glowziet er gezond uit en laat je slanker lijken. Veilig zonnen is een must. We willen huidveroudering en beschadiging tegengaan, maar ben jij bekend met al deze tips & tricks? Lees het hier en ben goed voorbereid!

 Check je huidtype
Weet jij wat voor huidtype je hebt? Veilig zonnen start met het kennen van je eigen huid.

-Heb je een lichte huid (met sproetjes) en kleur je snel rood? Dan is het aan te raden je frequent in te smeren met een hoge factor en voornamelijk uit de zon te blijven of je te bedekken.
-Heb jij een licht gekleurde huid maar kleur je snel? Lucky you! Vaak moet jij rustig opbouwen maar kun je wel heel bruin worden. Smeer dan in de eerste dagen met hoge bescherming, en tegen het einde van het vakantie kun je prima af met een gemiddelde bescherming. Wel na elke duik opnieuw smeren!
-Heb jij een gekleurde huid en verbrand je nooit? Yes girl! Jij hoeft je niet mega druk te maken wanneer je in de zon bent. Maar blijf wel regelmatig smeren en dus je huid vet houden om vroegtijdige huidveroudering tegen te gaan.

Bescherming
Nu je weet welk huidtype je hebt, en de daarbij passende bescherming, kun je kiezen uit talloze opties. Ga jij voor een crème, een spray, een gel of lotion? Houd er wel rekening mee dat ze vaak optimaal werken binnen 12 maanden. Heb je nog iets liggen van vorige zomer? Check even de ‘houdbaarheid’, maar vaak is het verstandig een nieuwe fles aan te schaffen.

Welke factor zonbescherming zijn er:
Zeer hoge bescherming: SPF 50+
Hoge bescherming: SPF 30 – 50
Gemiddelde bescherming: SPF 15 – 25
Lage bescherming: SPF 2 -10

Vergeet ook niet je haar (en hoofdhuid!) te beschermen! Naast een crème kun je het beste tijdens de heetste uren waarbij de zonkracht het hoogst is (12.00-15.00h) ook een hoed of een petje dragen.

Herken een zonnesteek
Bouw het aantal uren in de zon langzaam op, zodat je huid aan de zon kan wennen. Wanneer je ineens een hele dag in de zon gaat liggen bakken en je niet regelmatig hydrateert, is de kans op een zonnesteek groot. Maar wat is een zonnesteek precies?

Wanneer je lichaam verhit raakt, stijgt je lichaamstemperatuur en ga je zweten. Als je niet voldoende vocht binnen krijgt en je lichaam niet meer kan afkoelen, raakt het oververhit. Een lichaamstemperatuur van boven de 40 graden Celsius is één van de symptomen van een zonnesteek. Daarnaast zijn hoofdpijn, duizelingen en misselijkheid een signaal van het lichaam, dat je uit de zon moet. Herken je dit? Ga dan direct uit de zon, zoek de koelte op en drink water of een sportdrankje. Neem de tijd om weer bij te komen en vermijd voorlopig de zon.

After care
Oeps! Toch niet voorzichtig genoeg geweest en is je huid nu roodgekleurd en trekkerig? Dan ben je verbrand. Het belangrijkste wat je nu kunt doen is je huid goed verzorgen en even uit de zon blijven. Koop een goede after sun met aloë vera (verkoelend en kalmerend) en blijf regelmatig smeren. Het is aan te raden om je huid te bedekken met luchtige en zachte materialen (een strakke spijkerbroek is echt een no go).Ook kun je het beste 24-48 uur uit de zon blijven zodat je huid de kans heeft om te herstellen.

Met deze tips ben je goed voorbereid op de zomer/ je volgende zonvakantie! Is jouw bikini collectie ook up to date? Bekijk nu onze nieuwe badmode collectie.

Comments