Klachtenmechanisme Hunkemöller

Wilt u melding maken van juridische, ethische of compliance-overtredingen die verband houden met de activiteiten van Hunkemöller?

U kunt uw klacht hier melden: https://hunkemoller.speakup.report/complaintsmechanism

A qr code on a white background

Description automatically generated

Waarom heeft Hunkemöller een klachtenprocedure en welke soorten klachten kunnen worden ingediend?

Hunkemöller wil handelen als een duurzaam bedrijf dat mensenrechten en het milieu respecteert, bevordert en beschermt. Wij zetten ons in om de bescherming van mensenrechten en het milieu voorop te stellen in ons werk en om te zorgen voor eerlijke, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden in onze wereldwijde toeleveringsketen. Hunkemöller streeft ernaar om alle internationaal erkende mensenrechten na te leven en te respecteren en ons bedrijfsbeleid en onze maatregelen zijn ontwikkeld in overeenstemming met alle erkende internationale normen en verdragen op het gebied van mensenrechten, arbeidsnormen en milieuwet- en regelgeving.

Wij hebben ook extern duurzaamheidsbeleid en -praktijken opgesteld, zoals onze Ethical Code of Conduct die al onze leveranciers, agenten, licentiehouders en andere gerelateerde dienstverleners geacht worden na te leven.

Ondanks de beste bedoelingen en inspanningen kunnen zich in onze waardeketen incidenten en klachten voordoen. Hunkemöller wil werken aan een cultuur van vertrouwen en openheid en wil zorgen dat er effectieve klachtenprocedures aanwezig zijn zodat mensen problemen kunnen melden en deze problemen verholpen kunnen worden. Deze klachtenprocedure is een belangrijk aspect van onze voortdurende due diligence op het gebied van mensenrechten, en van onze strategische focus op het bevorderen van de stem van werknemers en van goed functionerende arbeidsverhoudingen op onze markten. Wij zijn ervan overtuigd dat de meest effectieve manier om respect voor mensenrechten, het milieu en goede arbeidsomstandigheden te garanderen, is om individuen de mogelijkheid te geven gebruik te maken van Speak Up®.

Via deze klachtenprocedure kunt u klachten indienen over ernstige juridische of ethische overtredingen, zoals, maar niet beperkt tot:

- Dwangarbeid

- Omkoping en corruptie

- Kinderarbeid

- Discriminatie, geweld en (seksuele) intimidatie

- Aantasting van de vrijheid van vereniging of van collectief onderhandelen

- Veronachtzaming van arbeidsomstandigheden en/of gebouwveiligheid

- Schendingen van mensenrechten die gerelateerd zijn aan milieuschade

- Diefstal

- Onwettige verplaatsingen van personen

- Geweld door veiligheidstroepen

- Het achterhouden van eerlijke beloning

Deze klachtenprocedure is bedoeld voor alle personen, gemeenschappen en organisaties die worden benadeeld door de activiteiten van Hunkemöller en van onze leveranciers, vertegenwoordigers, licentiehouders en andere gerelateerde dienstverleners. Dit systeem is NIET bedoeld voor medewerkers van Hunkemöller. Als u een werknemer van Hunkemöller bent, maak dan gebruik van onze interne klokkenluidersprocedure.

Hoe worden klachten behandeld?

Wij bij Hunkemöller begrijpen dat er voor kwetsbare groepen vaak barrières zijn die het melden van klachten in de weg staan. Daarom werkt Hunkemöller samen met Speak Up om ervoor te zorgen dat elke klacht in goede orde wordt ontvangen en dat klagers klachten in hun moedertaal kunnen indienen. Klachten kunnen 24/7, 365 dagen per jaar worden ingediend en zijn toegankelijk per telefoon (voor sommige landen), webbrowser of app (iOS en Android). U kunt het Hunkemöller klachtenmechanisme telefonisch bereiken met de toegangscode van Hunkemöller (111021) en in uw moedertaal een voicemailbericht achterlaten met uw klacht. Deze wordt dan naar ons doorgestuurd. Aan het einde van het gesprek krijgt u een dossiernummer dat u nodig heeft om de voortgang van de klacht op te volgen. Als u de web- of app-versie gebruikt (via toegangscode 111021), krijgen klachten ook een casusnummer waarmee een wachtwoord kan worden aangemaakt om toegang te krijgen tot het verslag. Spraakberichten kunnen ook in elke taal via de app worden opgenomen. Klachten kunnen ook per post worden ingediend op het volgende adres:

Sustainability/CSR Team

Koos Postemalaan 8

1217 ZC, Hilversum

Nederland

Alle klachten worden binnen 7 werkdagen intern verwerkt door de General Counsel en de Sustainability Manager van Hunkemöller. Zij zullen zorgen dat klachten snel, eerlijk, onpartijdig en conform andere gerelateerde regels en toepasselijke wetgeving worden behandeld. Indieners van klachten ontvangen binnen 7 werkdagen een ontvangstbevestiging. Hunkemöller zal elke geldige klacht en de omstandigheden eromheen onderzoeken. Dit onderzoek bestaat onder meer uit een dialoog met de belanghebbenden en hierbij kan indien nodig ook de klager worden geraadpleegd. We streven ernaar om klachten binnen 60 kalenderdagen – en in complexere gevallen binnen 75 kalenderdagen – na ontvangst van de klacht te onderzoeken en een oplossing te vinden. De indiener van de klacht wordt op de hoogte gehouden van elke stap die in zijn/haar zaak wordt genomen.

Hunkemöller streeft ernaar een gemeenschap van vertrouwen op te bouwen, daarom worden alle meldingen vertrouwelijk behandeld en hoeven klagers niet bang te zijn voor represailles, discriminatie of benadeling. Klagers zijn anoniem en de persoonsgegevens van een klager worden alleen beschikbaar gemaakt voor Hunkemöller-medewerkers of -vertegenwoordigers die betrokken zijn bij het klachtenproces wanneer de klager zelf besluit om dergelijke informatie te delen. Bij de communicatie- en procedurestappen om tot een oplossing te komen, worden er geen gevoelige gegevens of persoonsgegevens verstrekt.  We evalueren en beoordelen ook regelmatig onze klachtenprocedure en de bevindingen van klachten om ervoor te zorgen dat deze effectief zijn en dat we actief werken aan het verbeteren van de zorgvuldigheid op het gebied van mensenrechten en de bestaande preventieve en corrigerende maatregelen. Neem contact op via corporateresponsibility@hunkemoller.com voor vragen of verbeteringsvoorstellen met betrekking tot de klachtenprocedure. Meer informatie over de privacy van gegevens in de verklaring over gegevensbescherming van Speak Up vindt u hier.

 

 

Rules of Procedure - English + Freephone Hotlines

Rules of Procedue - Svenska, ภาษาไทย, TÜRKÇE, УКРАЇНСЬКА, TIẾNG VIỆT, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Nederlands, Français, Deutsch, हिंदी, Bahasa Indonesia, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - Italiano, ខ្មែរ, Norsk, Polski, Español, Freephone Hotlines

Rules of Procedure - العربية, বাংলা, မြန်မာ, 简体中文, Dansk, Freephone Hotlines